Orginalna nazwa domeny kluczem do sukcesu?

Jak ważna jest nazwa domeny nie trzeba nikogo przekonywać. Decyduje o odbiorze, rozwoju oraz ograniczeniach Twojego projektu. Czy to rejestrując domenę typowo pod handel, czy też z zamiarem zrealizowania jakiegoś pomysłu zawsze powinieneś podejmować decyzje bazując na sprawdzonych przykładach (po co wyważać otwarte drzwi) oraz trzymając się zasad marketingu i zdrowego rozsądku.

Pamiętaj, nazwa = produkt! Zawsze patrz na ciąg znaków, który to wymyśliłeś sam, czy też jest on wynikiem burzy mózgów, oczyma marketingowca. Odpowiedz sobie na pytania. Czy nazwa jest krótka, prosta w wymowie i piśmie, kojarzy się z profilem Twojej działalności (aczkolwiek niekoniecznie, patrz: allegro), nie wywołuje negatywnych lub śmiesznych skojarzeń, jest… ładna? Przede wszystkim, czy ma w sobie to coś, to co właśnie tak trudno uchwycić, nazwać, a co decyduje o jej potencjale, wyjątkowości.

Czyli jak widać, całkiem prosta i przyjemna sprawa. Jednak omawiając klika przypadków (case studies) oraz zapoznaniu się z kilkoma prostymi, a jakże przydatnymi radami, cały proces stanie czystą przyjemnością, okraszony niebywałym ładunkiem pozytywnych emocji po udanym polowaniu – jak na łowcę nazw przystało. A więc do dzieła.

Zobacz jak zrobili to inni

  • onet.pl – największy polski portal. Nazwa oraz działalność mocno kojarzona z Internetem. Mamy słowo net już samo w sobie charakteryzujące sieć, do tego dołożymy jedną literkę i otrzymuje prostą, krótką nazwę związaną pośrednio z profilem firmy. [onet powstał od skrócenia nazwy OptimusNet]
  • interia.pl – kolejny rodzimy portal. Tutaj za słowo “wyjściowe” posłużył internet. Zresztą interia chyba polubiła tworzenie nazw tym sposobem: czateria, deccoria. netia – słowo klucz net – również poszła tym śladem i posiada domenę internetia.pl. Inny przykład. Proszę bardzo, urlopia.pl
  • ceneo.pl – porównywarka cenowa. Kolejna zabawa ze słowem stanowiącym główny obszar działalności serwisu. Kojarzy się z cenami i do tego jeszcze jakoś brzmi, w przeciwieństwie do serwisu oceniającego (opiniującego) sklepy internetowe opineo.pl – tutaj raczej coś nie wyszło.
  • monetto.pl – socjal lending po polsku. Pożyczki udzielana internautom przez internautów. Działalność serwisu – pieniądze. Pieniądz = moneta. Mała zabawa i otrzymujemy monetto.
  • zumi.pl – bardzo dobra nazwa. Całość wywodzi się od słowa zoom (z ang. zbliżenie). Postanowiono niejako “spolszczyć” to określenie (zum) i po małej modyfikacji (dodaniu i) otrzymaliśmy dobrą, krótką nazwę kojarzącą się podświadomie z lokalizowaniem – głównym nurtem działalności tegoż serwisu.
  • blip.pl – twórcy wykazali się oryginalnością tworząc tę nazwę i do tego rozłożyli ją na czynniki pierwsze: Bardzo Lubię Informować Przyjaciół. Ciekawe co było pierwsze, nazwa czy slogan. Jeżeli druga opcja, to trzeba ich pochwalić za niekonwencjonalne podejście do tematu. Może Ty również natrafisz na coś ciekawego podążając ich śladem.
  • allegro.pl – zapewne nikt nie potrafi powiedzieć co oznacza to słowo, mimo że kojarzy się wyłącznie z aukcjami, a tak na prawdę jest to termin muzyczny. Doskonały przykład na to (obok yahoo i google), że nawet z “niczego” przy odpowiednim nakładzie środków można stworzyć… markę.
  • elefanta.pl – “rekomenduje ulubione strony internautów”, tak w skrócie. Dlaczego taka nazwa? Mam na to swoją teorią. Zapewne twórcy opierali się na przykładzie pewnej popularnej przeglądarki oraz zwierzaku, który ją prezentuje. Mowa naturalnie o lisku i FireFoxie. Skąd takie wnioski. Patrząc na logo tych dwóch serwisów dostrzegam pewne analogie – zapewne kolisty kształt :) Twórcy nazwy elefanta wybrali słonia w (wersji angielskiej – elephant, w brazylijskiej elefante) i po małym zabiegu ze słowem kluczem otrzymali zamierzony cel. Dlaczego właśnie ten zwierzak? Być może ma to jakiś związek z ich słynną pamięcią – takie nawiązanie do ilości zapamiętywanych stron przez ten serwis.
  • pino.pl – nie mam pojęcia jak wpadli na tę nazwę. Grunt, że krótka, łatwa w zapamiętaniu, reszta to kwestia pieniędzy :)
  • home.pl – angielskie słowo oznaczające dom, aczkolwiek w tym przypadku chodziło o określenie miejsca startowego, tzw. strony głównej serwisu, którą dość często określało się mianem home, również w naszym rodzimym Internecie.
  • apple.com – śliczna nazwa. Jabłko samo w sobie nie kojarzy się z komputerami, jednak wyjątkowy produkt wymaga wyjątkowej nazwy, która to sama jest wyjątkowa, dzięki wyjątkowym produktom :) Tyle o apple i jego produktach.
  • finansowo.pl -pożyczki internetowe. Nazwa i logo stylizowane na znak z nazwą miejscowości. Bardzo prosty sposób tworzenia (końcówka -owo) nadający się praktycznie dla każdej działalności. No i szlaki w popularyzacji takiego nazewnictwa przeciera nie byle jaki serwis.
  • merlin.pl – sklep internetowy. Merlin – czarownik z sagi o królu Arturze. Zapewne chodziło tu o zamiłowanie magów do książek. Z duchem czasu owo zainteresowanie poszerzyło się o muzykę, filmy, elektronikę itd :)Abstrahując. Grunt, że dobrze brzmi i nie kojarzy się negatywnie.
  • otomoto.pl – łatwa w zapamiętaniu, ciekawa w budowie: otomoto. Każde kolejne próby pójścia tą drogą (otosamochody, otookna, otopraca) skazane są na porażkę i posądzenie o brak oryginalności.

Mam nadzieję powyższe przykłady pomogą Ci w wyborze drogi do dobrej nazwy. Zauważ, że każda z powyżej opisanych przeze mnie domen jest:

  • krótka
  • jednowyrazowa
  • bez polskich znaków
  • prosta w mowie i piśmie
  • posiada mało sylab
Banner Content
Tags: ,

Related Article